O projekcie

TAM, GDZIE JESZCZE PIEJĄ KOGUTY – DYNOWSKIE ETNOPERFORMANSY

 

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu EtnoPolska 2019.

 

 

MOK w Dynowie od czerwca do września 2019 r. planuje zrealizować szereg działań w plenerze inspirując się lokalną tradycją i kulturą ludową. Działania w projekcie mają na celu integrację mieszkańców miasta i gminy Dynów oraz „ożywienie” dawnych zwyczajów poprzez wielopokoleniowe inicjatywy w plenerze (600 osób, w tym mieszkańcy 8 wsi sąsiadujących z Dynowem z ternu Gminy Wiejskiej Dynów).

 

W niniejszym zadaniu pragniemy kontynuować działania wokół tradycji weselnej (2015 dot. MKiDN) i sobótkowej (dot. NCK z 2017 r.) poszerzając je o kolejne pomysły i udział nowych grup dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów. W terminie 22 czerwca zamierzamy przygotować pierwszy etnoperformans, czyli „Dynowskie sobótki – tradycje znad Sanu”.

 

Następnie poprzez cykl działań (w terminie od 23 czerwca do 24 sierpnia) święto lokalnej tradycji, czyli „Pogórzańskie wesele”.

 

Ostatni etap to promocja efektów projektu w szkołach i domach  kultury we wrześniu. Do zadania zaprosiliśmy wielu partnerów, ekspertów oraz media.

 

PRZEWIDUJEMY NASTĘPUJĄCE JAKOŚCIOWE REZULTATY ZADANIA:

 

  1. Kreację w oparciu o materiał z badań ( z 2015 r. i z 2017 r.), czy raczej wcielenie tego, co odnalezione w terenie pamięci. Ruch, który wywołuje tego typu projekt w społeczności sam w sobie wart jest obserwacji i pobudza do refleksji. Staje się jasne, że samo pozyskiwanie wiedzy etnograficznej, informacji z terenu, nie ma żadnego znaczenia dla lokalnej społeczności. Natomiast działanie za pomocą środków raczej z dziedziny animacji, angażowanie i wzmacnianie pozycji eksperckiej mieszkańców sprawia, że – oprócz

uzyskanej wiedzy terenowej – mamy do czynienia z faktycznymi procesami, z bardzo pozytywną zmianą społeczną.

 

  1. W projekcie wezmą udział przedstawiciele 8 sąsiadujących ze sobą wsi. Mimo tej terytorialnej odrębności, dzięki projektowi mają okazję do integracji i współdziałania. Nie ma rady, współpracując czasem trzeba twardo negocjować pewne rozwiązania, czasem można się na coś zgadzać, innym razem trzeba obstawać przy swoim. Ten proces uzgadniania stanowisk przy pracy nad elementami tradycji wzmacnia poczucie tożsamości lokalnej i świadomość tego, co faktycznie owa lokalność oznacza. Pojawiają się emocje i emocjonalny związek z własną tradycją. Sądzimy, że nie może zdarzyć się nic lepszego dla jej zachowania.

 

  1. Bardzo istotnym efektem projektu jest okazja do nawiązania międzypokoleniowych więzi. Młodzi uczestnicy, samodzielni i odpowiedzialni za zdobywanie wiedzy etnograficznej, stają się naturalnymi strażnikami pamięci swoich społeczności. Młodzież daje swój czas, swoją uwagę i zaangażowanie, a dostają w zamian opowieść w działaniu. Odtąd tradycja i historia będą miały dla nich konkretną twarz.

 

  1. Opisywanie obrzędów językiem wizualnym, teatralnym jest dla ludzi bardziej zrozumiałe. Dzięki otwartej formie może w nim wziąć udział każdy. Każdy czuje się częścią tej wyjątkowej opowieści o tradycjach. Aby odkryć potencjał mieszkańców stworzymy warunki pogłębionego, empatycznego zrozumienia ich doświadczeń oraz włączymy szerszą społeczność (publiczność) w proces „bycia razem” (wspólne tańce, śpiewy, spożywanie potraw)

 

  1. Na krok przed samymi widowiskami „ożywimy” to co w ludziach najcenniejsze: spontaniczność, radość. Nie zamkniemy tradycji w nieistniejącym świecie czasu przeszłego. Nasze spektakle będą symboliczną próbą przeniesienia ich na drugi brzeg, ku przyszłości. Przynajmniej tej, która jest najbliższa młodzieży.

 

  1. Chcemy promować efekty naszego projektu w szkołach i domach kultury z terenu gmin sąsiadujących z Dynowem. W ten sposób pragniemy poszerzyć wiedzę o tradycjach Pogórza Dynowskiego wśród mieszkańców kolejnych miejscowości. Zależy nam, aby wypracowane przez na metody pracy z seniorami i młodzieżą służyły jako „dobre praktyki” w „ożywianiu” kolejnych regionalnych tradycji.

 

  1. Promocja efektów projektu: dzięki publikacji podsumowującej projekt/ fotoksiążka ( 3 szt.)

pragniemy udostępnić zebraną wiedzę z działania metodą etnografii performatywnej: bibliotekom, szkołom, i uczestnikom zadania jako forma podziękowania i zachęcenia do kolejnych inicjatyw wokół

kultury ludowej.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>